به وب سایت سیمیا تدبیر خوش آمدید
  •   
  • خیابان انقلاب، خیابان بهار، برج بهار طبقه 9 واحد 735
  • info@simiatadbir.com

اطلاعات تماس

  •   
  • خیابان انقلاب، خیابان بهار، برج بهار طبقه 9 واحد 735
  • info@simiatadbir.com

تحلیل پارتو (Pareto Analysis)

تحلیل پارتو (Pareto Analysis)

تحلیل پارتو (Pareto Analysis)

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید. “vital few” & “trivial many”. “اندکهای حیاتی” و “بسیارهای کم اهمیت”. اگر دقیقتر به اطراف خودتان نگاه کنید می توانید بهتر به این موضوع پی ببرید.

  • یک مدرسه بیشترین بی نظمی مربوط به کمترین دانش آموزان است.
  • یک کارخانه بیشترین تعداد خرابی ها مربوط به کمترین تعداد ماشین آلات است.
  • یک شرکت پخش بیشترین تعداد برگشتی ها مربوط به کمترین تعداد محصولات است.
  • یک شرکت بیشترین مقدار کار مربوط به کمترین کارکنان است.
  • در یک جامعه بیشترین ثروت در دست کمترین افراد است.

دقیقا همین موضوع باعث شناسایی اصلی بنام 20-80 شد. در سال 1906 اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو، یک فرمول ریاضی برای توصیف توزیع نابرابر ثروت در کشور خود ابداع کرد.

پارتو مشاهده کرده بود که بیست درصد از مردم بیشتر از هشتاد درصد ثروت را در اختیار دارند. این اصل بعدها به مشکلات کیفی تعمیم داده شد. در سالهای پایانی دهه 1940، دکتر ژوزف جوران (از پیشتازان کیفیت در آمریکا) قانون 20/80 را به پارتو نسبت داد و آنرا اصل پارتو خواند (که نه یک اصل بلکه یک حقیقت اجتماعی در آن سالهای ایتالیا بود). در نتیجه، مشاهدات دکتر جوران از “اندکهای حیاتی و بسیارهای کم اهمیت”، یعنی این اصل که بیست درصد چیزی اغلب مسئول 80 درصد نتایج است، تحت عنوان اصل پارتو یا قاعده 20/80 باقی ماند.

قانون پارتو چیست؟

قاعده 20/80 بدین معنا است که در هرچیزی، میزان اندکی (20 درصد) دارای اهمیت حیاتی و بسیاری (80 درصد) کم اهمیت و یا دارای اهمیت ناچیز است. در مورد پارتو این قاعده بدین معناست که 20 درصد مردم 80 درصد ثروت را در اختیار دارند. در ابتدا جوران نیز چنین بیان کرده بود که 20 درصد نواقص باعث 80 درصد مشکلات می شوند. می توانیم قاعده 20/80 را در مورد تقریباً هرچیزی بکار ببریم، از علم مدیریت گرفته تا جهان فیزیک.
بعنوان مثال، شاید توجه کرده باشید که 20 درصد از لوازم شما بیش از 80 درصد فضای انبار خانه را اشغال می کنند و نیز 80 درصد لوازم را 20 درصد از فروشندگان عرضه کرده اند. همچنین 80 درصد فروش ناشی از فعالیت 20 درصد کارکنان بخش فروش است. بیست درصد کارکنان شما مسئول 80 درصد مشکلات هستند اما بیست درصد دیگر، هشتاد درصد تولید را فراهم می‌کنند. این قاعده در هر دو مورد صادق است.

از تحلیل پارتو چه استفاده ای می‌شود؟

تحلیل پارتو روشی است برای تحلیل داده ها بر اساس قانون پارتو و ارایه نمودار پارتو. تحلیل پارتو به شما این امکان را می دهد تا عوامل غیرمهم در یک فرآیند را حذف نمایید تا تلاش خود را بر روی عواملی متمرکز نمایید که مهم تر هستند. به عبارت دیگر تحلیل پارتو بیشتر یک تحلیل اقتصادی است. تحلیل پارتو ابتدا یک مشکل بزرگ را به مشکلات کوچکتر تقسیم بندی می کند، مشکلات بزرگتر را شناسایی می کند و به ما کمک می کند تا از منابع محدود خود استفاده بهینه تری کنیم و منابع خود را صرف برطرف نمودن مشکلاتی کنیم که بیشترین بهبود را در کار ما حاصل می کند.

نمودار پارتو

نمودار پارتو بر اساس قاعده 20-80 ترسیم می‌گردد. کلیه عوامل نقص شناسایی می شوند و سپس بر اساس توزیع فراوانی مرتب می گردند. در این حالت “اندکهای حیاتی” و “بسیارهای کم اهمیت” به روشنی قابل ملاحظه خواهند بود.
در پست بعدی در مورد چگونگی ترسیم نمودار پارتو (Pareto Chart) در نرم افزار Excel توضیحات کاملی ارایه خواهم داد.

ما در این مقاله با تحلیل پارتو (Pareto Analysis) آشنا شدیم.

برچسب ها :
محسن جلالی منش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *