به وب سایت سیمیا تدبیر خوش آمدید
  •   
  • خیابان انقلاب، خیابان بهار، برج بهار طبقه 9 واحد 735
  • info@simiatadbir.com

اطلاعات تماس

  •   
  • خیابان انقلاب، خیابان بهار، برج بهار طبقه 9 واحد 735
  • info@simiatadbir.com

تحلیل پارتو با اکسل (Pareto Analysis with Excel)

تحلیل پارتو با اکسل

با یک مثال شروع می کنم. فرض کنید پروژه ای داریم که دارای 10 فعالیت است. این پروژه با تاخیر زیادی مواجه شده و مدیر پروژه اعلام کرده: در صورت عدم جبران تاخیر پیش آمده امکان لغو قرارداد وجود دارد. برای حل بحران موجود تیم پروژه قصد دارد با استفاده از تحلیل پارتو فعالیت های اصلی ایجاد کننده تاخیر را شناسایی کند تا با اجرای برنامه جبرانی، تاخیر کل پروژه را به حداقل برساند. مطابق جدول زیر فعالیتها، ارزش وزنی فعالیتها، پیشرفت برنامه ای و پیشرفت واقعی نمایش داده شده است.

تحلیل پارتو با اکسل

حال واریانس و واریانس وزنی فعالیتها را به طریق زیر محاسبه می نماییم.

سپس درصد وزنی از کل تاخیر ایجاد شده را بدست می آوریم

درصد وزنی کل تاخیر بدست آمده را به صورت نزولی مرتب می کنیم و در ستون مجاور، مقادیر را به صورت تجمعی محاسبه می نماییم.

تا اینجا، کار تحلیل پارتوی ما به پایان می‌رسد. همانگونه که ملاحظه می کنید فعالیتهای3، 4، 10 و 1 حدود 81 درصد تاخیرات پروژه را شامل می شوند. شما به عنوان مدیر پروژه اگر بخواهید پروژه را از حالت بحران خارج کنید باید به سرعت به سراغ این 4 فعالیت، مخصوصا سه فعالیت اول بروید تا 80 درصد تاخیر را جبران نمایید. حال می خواهم با 5 گام بسیار ساده نمودار پارتو را با استفاده از اکسل رسم نمایم. برای این منظور مراحل زیر را با من دنبال کنید.

گام 1:

یک نمودار ستونی از درصد وزنی تاخیرات رسم کنید.

گام 2:

درصد تجمعی را به صورت نمودار خطی به آن اضافه کنید. یک روش خیلی سریع برای انجام این کار را به شما آموزش می دهم. کل ستون درصد تجمعی (cumulative shares) را انتخاب کنید. از روی آن کپی کنید. بر روی نمودار کلیک راست کنید و آن را Past نمایید. نمودار جدید به چارت شما اضافه شد! به همین راحتی 

حالا کافیست بر روی نمودار جدید کلیک راست کنید و در Change series chart type آن را به Line تبدیل نمایید.

گام 3:

طبق روشی که در پست ترکیب نمودارها- اضافه کردن یک محور عمودی اشاره نموده بودم باید نمودار دوم را به محور جدید انتقال دهیم. بر روی نمودار دوم کلیک راست می‌کنیم و Format Data Series را کلیک می نماییم. در Series Option، Secondary Axis را انتخاب می کنیم.

نتیجه زیر حاصل می‌شود.

گام 4:

برای بهتر شدن چارت می توانید یک نمودار برای 80% اضافه کنید تا تقاطع آن مشخص کننده آخرین ستونی باشد که بیشترین تاخیرات را شامل می‌شود. بدین منظور در کنار ستون جمع تجمعی یک ستون دیگر با مقدار 0.8 ایجاد کنید. آنرا کپی نموده و روی نمودار Past نمایید.

گام 5:

اگر شما هم کمی ذوق هنری دارید بهتر است که دستی به سر نمودار بکشیم. هرچقدر زیباتر باشد نظر مدیران را بهتر جلب می کند.

شما در این مقاله با تحلیل پارتو با اکسل آشنا شدید.

محسن جلالی منش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *